"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Monday, June 27, 2011

Out of Nowhere

..in the name of Allah ar-Rahman ar-Rahim..

salam :) buat sesiapa sahaja yang sudi untuk terima. sedikit perkongsian cerita dari saya buat sesiapa sahaja. dan ceritanya mungkin agak lucu pada pandangan saya tapi disebaliknya ada sesuatu yang perlu sama-sama kita aplikasikan.

insyaAllah, dengan upaya yang tak seberapa ini untuk menulis, saya cuba sampaikan sebaik mungkin. untuk tidak mengelirukan, terdapat beberapa watak yang perlu diperkenalkan terlebih dahulu. memandangkan setiap watak membawa tittle yang sama iaitu kawan. jadi untuk membezakan antara mereka, maka saya namakan mereka yang sebanyak 6 watak ini sebagai A, B1, B2, C, D dan E. jadi mari hayati bersama ~_^V

cerita bermula :

saya, tanpa dirancang, sepatutnya tolong kawan saya, A, membawa barang-barang yang dah disiapkan ke rumah E. ikut perancangan awal D yang akan bantu A. tapi disebabkan kekangan waktu dan kurang praktikal dari segi jarak tempat, maka saya pun menawarkan diri. kami perlu ke rumah E yang terletak di kawasan 'hot spot' bak kata A. dengan barang yang banyak, sambil berjalan terhenti-henti, kami berbincang macam mana nak sampai ke destinasi dengan cara yang paling praktikal dan 'selamat'.

sambil berjalan, kami tiba di rumah B1 dan B2 yang juga akan menuju destinasi yang sama. disebabkan barang yang banyak dan masih ada barang yang perlu dibeli, maka kami minta tolong pada B1 dan B2. tapi masalah timbul. kami perlu sampai ke destinasi dalam keadaan yang praktikal dan 'selamat'. untuk memberitahu pada B1 dan B2 adalah tidak wajar kerana sesuatu itu perlu disampaikan bertahap. jadi saya mengambil langkah panjang untuk berpecah dari group yang seramai 4 orang ini tanpa pengetahuan B1 dan B2. ditambah pulak dengan barang yang banyak, lagilah tak 'selamat'. A insyaAllah faham.

sebelum kami berangkat dan berpecah tadi, C dah melepasi kami. C juga ke destinasi yang sama. tapi disebabkan demi 'keselamatan', C perlu berlalu pergi sahaja dengan sedikit senyuman yang dilemparkan. kami, saya dan A faham.

ok, saya telah terasing dari A, B1 dan B2. dan saya cuba jalan selaju mungkin, kalau-kalau saya dapat kejar C untuk mintak tolong angkatkan sedikit barang yang ada dengan saya. dan saya telah berada di dalam kawasan 'hot spot'. dengan barang yang dibawa pasti menimbulkan pertanyaan sesiapa yang bakal berselisih dengan saya nanti, maka fikiran saya mula berfikir-fikir jawapan yang sesuai.

sedang saya berfikir jawapan yang sesuai sambil berjalan menuju lokasi yang saya tak tahu secara tepatnya, sambil mata melilau mencari kelibat C, tiba-tiba, nun jauh di depan sana, saya terpandang kelibat seseorang. dan saya berada di kawasan 'hot spot'. saya tak dapat nak kenal pasti siapa gerangannya orang itu. maka, otak semakin laju memikir dan mata makin melilau mencari jalan keluar. kalau boleh tak nak terserempak.

mujur, saya dah berdekatan dengan masjid sedang orang itu masih jauh dari kawasan masjid yang terletak di antara kami. saya terus belok masuk jalan yang berdekatan masjid. berhenti disitu dahulu. sebab dah janji dengan A kalau sampai masjid, telefon dia untuk tahu lokasinya secara tepat. maka, saya pun telefon A dan beritahu lokasi saya sambil berharap tak terserempak orang yang saya terlihat tadi.

sambil tunggu A, muncul C dan saya berharap orang tadi tak nampak pulak saya dengan C. saya tanya C kalau-kalau dia tahu rumah E. C pun tak tahu rupanya tapi C kata dekat-dekat sini (tempat kami bertemu) je sebab dia nampak D masuk salah satu bangunan dekat-dekat sini. dalam hati saya berbisik "lah tu D ke tadi tu!" "ya Allah! punya lah cuba buat-buat tak nampak!"

C cuba telefon D untuk tanya lokasi. tak jauh dari kami berdiri D keluar lambaikan tangan. rupanya D pun tunggu C jugak kot tadi. saya tak pasti kalau D ada nampak saya. sebab saya tak sepatutnya berada di kawasan situ waktu tu. kami terus naik. sampai rumah E. saya terus letak kan barang-barang dan bergegas turun tanpa pengetahuan E dan tanpa bertegur sapa dengan D. kerana E tak sepatutnya tahu saya ada di situ. saya bukan dalam perancangan.

dalam perjalan balik, saya teringatkan D. D pasti kenal saya, walaupun dari jauh. apa yang D rasa bila saya buat-buat tak nampak dan terus belok ke jalan lain dan tak bersapa pulak?ahhh..! saya dah rasa bersalah. bukan saya sengaja, tapi memang saya punya masalah dalam penglihatan dan saya juga perlu menjaga 'keselamatan'.

tengah dok asyik berikir macam mana nak explain pada D, saya terpandang A, B1 dan B2 dari jauh. alamak! saya patut ikut jalan lain tadi. sebenarnya B1 dan B2 pun tak sepatutnya tahu kehadiran saya yang sekejap ni. saya bukan dalam perancangan. saya pun mula memikirkan jawapan yang sesuai. nak patah balik memang dah tak boleh. nanti nampak sangat. saya jalan sangat tepi, berselindung diantara kereta-kereta. alhamdulillah depan sikit ada lorong. tapi lorong tu akan menjauhkan sikit perjalanan saya. tapi tak apa lah demi menjaga 'keselamatan'.

saya terus belok masuk tanapa menoleh pada mereka dan terus mengeluarkan handphone. belek apa-apa yang patut. saya nekad untuk tak menyahut kalau mereka panggil kerana jarak kami sangat dekat sebenarnya. alhamdulillah semuanya lepas. dan saya terpaksa jalan jauh sikit. tapi tak apa demi 'keselamatan'.

saya pulang sambil memikirkan apa yang D akan rasa atas tindakan saya tadi? one thaught cross my mind "ukhuwah samada dua, kepercayaan atau persangkaan".

habis cerita :)

.........................................................................

buat mereka yang faham. pengalaman ini indah. saya dapat tolong mereka walaupun tak terlibat. dapat melabur sikit. dan seronoknya bila perlu jaga 'keselamatan'. excitement yang dirasa sangat indah :)

p/s mereka yang di atas (tak termasuk saya) and few others, kini sedang 'bekerja'. moga kerja mereka dilihat Allah. moga Allah mudahkan urusan mereka.

1 comment:

Anonymous said...

salam.adoi...huruf jugak bagi..poneng den baca.bg la nama sikit, banyak sangat watak.hehe.apapun.tahniah.hehe.