"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Friday, June 10, 2011

ريندو

..in the name of Allah ar-Rahman ar-Rahim..

salam buat semua, yang sedang berduka mahupun kecewa. yang sedang gembira mahupun leka. yang sedang struggle nak exam mahupun goyang kaki tanpa kerja. apa saja keadaan antuna kala ini. moga-moga Allah meredhai. ana doakan ketenangan buat semua. buat mereka yang berduka lara, yang bersuka ria, yang sibuk bekerja mahupun yang senang sentiasa.

review balik perjalanan tahun ini, muhasabah balik apa yang dah dilakukan oleh diri, kira dan hitung tarikh yang berbaki. hari ini, baru 8 rejab 1432H tapi alhamdulillah ana dah rasa tak sabar menantikan tetamu mulia yang singgah hanya setahun sekali. dan moga-moga kita semua dipanjangkan umur untuk bertemunya, Ramadhan karim. terlalu awal bukan? tidak. tidak. bahkan mungkin dah terlewat.

entah mengapa, sedari beberapa hari yang lepas atau mungkin seawal rejab menjelma, hati dan perasaan melonjak ceria. tak sabar manantikan hadirnya ramadhan. ingin dapatkan bekalan ruhi yang sangat berkualiti. hampir .... tahun mengenal T dan sepanjang itu juga beberapa Ramadhan berlalu pergi begitu sahaja. tak dapat dirasai apa yang insan lain rasa terutama mereka yang sangat-sangat ana kagumi penghayatan mereka terhadap islam, iman dan T. walaupun berazam disetiap kali Ramdhan, namun akhirnya tetap kecewa juga. mungkin disebabkan dosa-dosa yang menghalang. namun begitu, penghayatan terhadap Ramadhan tatkala selepas dan sedang berada dibawah pengaruh T, sangat berbeza berbanding dulu yang langsung tak merasakan apa-apa. hanya sekadar puasa yang kosong yang dilaksanakan bagaikan rutin.

dan insyaAllah, kali ini dan tahun ini, ana sekali lagi berazam dan takkan pernah berhenti berazam untuk meraih kenikmatan sebenar Ramadhan dan Lailatul Qadr. persiapan haruslah bermula dari sekarang bukan tatkala bila pengisytiharaan 1 Ramadhan dibuat. dan sewajarnya dipersiap diri seawal mungkin untuk hasil yang ingin di capai. jadi, antuna bagaimana :) ?

analoginya sama seperti peperiksaan. setiap orang kalau nak exam bulan 7 pasti akan study seawal bulan 1, paling teruk pun 2 bulan sebelum untuk betul-betul bersedia menjawab exam dan bersedia untuk mendapat result yang gempak. maka sama juga bagi Ramadhan. untuk mendapatkan Ramadhan yang benar-benar mampu mentarbiyah diri dan memberi kesan yang sangat berkesan yang mampu mengistiqomahkan kita dalam setiap amalan, perlukan kesediaan yang cukup demi menghadapi bulan penuh barakah yang hanya singgah sekejap dan hanya sekali sahaja dalam setahun.

makanya, mari sama-sama persiapkan diri menunggu ketibaan Ramadhan yang mulia, demi menghidupkan kembali taqwa yang hampir mati.

"wahai orang-orang yang beriman! diwajibkan atas kamu berPUASA sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu berTAQWA" (al-baqarah : 183)

اللهم برك لنا فى رجب فى شعبان و بلغنا فى رمضان

"ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab , di bulan Sya'ban dan sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan"


1 comment:

Unknown said...

ramadhan akan tiba.
jom puasa sunat dari rejab.
marilah kita mempertingkatkan amalan.