"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Wednesday, April 29, 2009

Alhamdulillah..

huhu kalo kelmarin citer pasal pertemuan aku ngn dr.atef..
arini nak citer lak pasal pertemuan aku ngn albumin/globulin..
(sapelaa si albumin/globulin nih..hmm meh dgr citer arini..huhu..)
alhamdulillah td baru abih exam practical biochem..
n alhamdulillah..syukur pd hadrat Ilahi atas perkenanNya memperkenan doa n permintaan hambaNya..
alhamdulillah yg ku doakn utk kesenangan dan kemudahan menjawab dan menjalankan experiment td dimakbulkan..
n permintaan aku tok mendapat solution albumi/globulin juge dimakbulkan.
(ohhh..bhn experiment upenye si albumin/globulin tuhh..huhu..ohoh smbg citer..)
alhamdulillah...
setinggi-tinggi kesyukuran ku panjatkant pd Mu Ya Rahman..
walopon ade salah here n there at the end of the report but overall aku boley kate its a gud report..(hehehe..nilai sendiri..huhu..)

mule citer gini..
mmg dlam hati mintak sgt dipermudahkan..
kat umah lagi dah doa harap2 dpt solution albumin/globulin..
sb tu yg plg mudah antare unknown solution lain..
then g la kat gam'ah..
sampai depan lab tetap jugak berdoa dipermudahkan..(pergantungan kan hanya pd Dia)
pastu masuk la lab..so gi dudok (actually diri) kat tempat yg ditetapkan..yakni tmpat yg bernombor giliran aku which is 1117..(nombor best tuh..huhu..)
so diri la kat situ..
peh tu dgr arahan soh tulis name n sume mende lahh..
sume examiner bercakap..pening gak mule2 tu..
xtaw ape yg dorg ckp..ngn slang arab lagii..huuhh cabaran..
peh tu mule la experimentnye..
mule2 tu mmg bedebar giler..
tgn pon gigil..then start laaa..
utk x membazirkan apparatus yg aku beli..aku pon gune ler..walopon x seberape pon fungsi die tok experiment kali nih..
so..
first2 observe physical properties..
nampak gaye cam protein..wah satu point senyum dah kat situ.. (slect tang odour jer..idung aku problem kot..huhu..)
peh tu mule langkah kedue i.e determination of chemical properties yg bermakne mule la menuang-nuang solution ke dalam test tube..
the first step 'Biuret test' (dlm hati harap sgt die positive..)
then hah!!dapat lak kaler violet selepas percampuran unknown solution tu ngn NaOH..
jadi resultnye positive..
point kedue senyum kat situ..unknown solution dah jadi known..
(time tu, bley plak aku tenaik suare sket..huhu..mengekspress kegembiraan..sori neighbours kalo menganggu td..asifff..)
so, move to the next step..
'Heat Coagulation test'..(dlm hati harap sgt die heat coagulable..)
bam!!satu lagi senyuman terpancar di wajahku..
heat coagulable protein solution..(kat situ bley plak heat lelame..mentang2 da confirm huhu..)
pastu tulih la report..
mm poblems sket kat situ ade, sb kene wat report utk confirmatory test gak..
tp since da x buat experiment confirmatory tu as my lecturer nasihatkann..
so tekial2 gak la nak tulih sb ade yg lupe..
(last minute hafal..jd kene la terime hakikat..tgk last minute lg..kwn2 jgn ikot ye..)
jd selesai laa experiment tuu..
dgn tawakal anto je la walopon time tu 1 da confirm salah..
huh bkn satu..lepeh kua lab g tgk buku..rupenye 2 salah..
tp xpe lah nak wak gano..tu pong da kire baguh dah Allah tolong dr mule sampai akhir..
jd itu lah cerite sy arini..sgt sgt bersyukur..
satu peringatan pd diri sendiri gak, yg mane ;
Allah itu sentiase berade dgn kite..
Allah itu sayang pd kite..
Allah itu Maha Pemurah sifatnye..
Allah itu Maha memperkenan doa dan permintaan hambaNya..
Allah itu Maha segala2nye..

Jangan kite jauh dariNya krn Dia x pernah jauh dari kite..
Jangan kite lupakanNya krn Dia x pernah melupakan hamba2Nya..
Jangan kite berhenti berharap padaNya krn hanya Dialah tempat pergantungan yg mutlak..


Salam sayang dari Mansoura buat semua..
Ingatlah kalo bukan dgn izinNya x kan terjadi sesuatu perkara itu..
Wallahu'alam..

(huuhu esok tinggal Histo je lagii..harap dipermudahkan juge olehNya..permudahkan bagi ku Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim..amiiinnn..)

p/s bab odour tu, tau cane aku setel kan??..
aku pinjam solution Anih pastu aku hidu..
baru la aku dpt jawapan nye..huhu pelik ann..
hidu solution org lain baru dpt detect bau solution sendiri..apelah..
da la solution lain plak tu..

da mmg tu je care aku nak tau aku punye solution tu ade bau ke x aku belasah je lahh..
kire kreatif ape..huhu..kalo x buat camtu mau ilang markah lagi..huhu..

No comments: