"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Sunday, April 19, 2009

Aku adalah Aku

aku x pernah menyalahkan sesiape tentang keburukan yg ade pade diri ini..
x pernah aku salahkan kedua org tua ku..
x juga rakan2 ku..
bi'ah sekeliling ku??x pernah telintas di fikiran ini..
jauh sekali menyalahkan tarbiyah yg aku ikuti..

aku adalah aku..

sememangnye sukar bagi ku utk menghapus sikap yg tertanam subur hampir 2 dekat dlm diri ini..
tapi aku yakin, tiade yg mustahil..
dan aku sedang mencube..
mencube melupuskannya menjadi debu2 yg akan terbang jauh meninggalkan ku tatkala aku menghembusnye pergi..
sememangnye itu bukanlah perkara yg mudah utk aku laksanakan..
lagi2 org yg macam aku..
tegar menegakkan prinsip yg entah ape2..
prinsip yg sebenarnye hanye kain yg melapisi sifat ego yg sgt tinggi..
tp aku sedang mencube, mencube, dan akan tetap terus mencube..
sehingge aku x mempu mencube lagi..
sehingge aku puas dgn ape yg akan aku miliki nanti..

tp...adekah yg sudi membantu??

memang ade je yg sudi membantu, mendokong dan menyokong ku..
namun aku kembali sendirian..
tatkala kotoran di hati ini sangat sukar dibasmi, sangat sukar dibersih..
aku semakin keras dek kehendak ku yg x dipenuhi..
kemahuan ku yg diabai..
harapan ku yg dimusnah hancur berkecai..
salah aku jugak yg mengharapkan yg bukan2..
tp aku x pernah menyalahkan sesiape..
dan x mungkin akan menyalahkan sesiape..

sebab aku adalah aku

dan sebab aku tahu..
aku saje yg mampu menetukan segalenye dgn izinNya..
jadi aku mengambil keputusan ;
'biar aku saje yang melayani kerenah diri ini..'

p/s jutaan trimass pd yg sudi & tahan melayani kerenah ku selama ini

"tatkala diri semakin bersedia utk perubahan yg dinantikan..
Dia yg Maha mengetahui mendatangkan pada ku satu hulurun yg sgt mesra & bermakna..
aku gembira..aku suka..aku teharu..
aku menggapai tangan itu..
dan aku mula mengganti diri..
namun, semakin hari semakin dapat ku rasakan kelonggaran dalam tautan tangan itu..
semakin melonggar genggaman tangan itu..
semakin melurut tangan itu dari genggaman erat tangan ku..
bagai cuba melepas diri dari pautan tangan ini..
aku pasti..aku pasti..aku amat pasti..
akulah punca..akulah penyebab..pautan itu semakin longgar..
aku sedih..aku sedih..aku sedih..
aku x mahu melepas tangan itu pergi
aku x rela melepaskannya..
tangan itu sungguh bermakna..
aku x pasti ape yg akan terjadi andai tautan itu..
terlerai dan terlepas begitu sahaja..
aku pasti menyesal..
walau seerat mana pun genggaman tanganku..
semakin dapat ku rasakan lemahnya dakapan tangan itu..
maafkan aku sebab menjadi punca kelonggaran, kelonglaian dan kelemahan tangan itu..
x mungkin sekali aku mahu pautan itu terlerai..

aku mengharapkan tangan yg dahulunya lekap mendakap tangan ku..
kembali mendakap dan memaut erat tanganku..
dan x membiarkan tangan ku layu terlerai longlai.."

3 comments:

Unknown said...

sama2..
klau kite ikhlas berkawan maka kite kena menerima diri kawan kite tu seadanya..

*kangan bangat sama kamu sih*

:D

dealova said...

yup...
im who am i...=p

Naas Yusof said...

tanx guys..