"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Saturday, May 30, 2009

So called Karma!!

assalamualaikum wbt..
huu niat td, balik je teros nak ngadap laptop..
nak tulis pengalaman arini..
tp ade plak aral yg melintang..
pekare penting yg perlu di selesaikan dulu..
makenye tertangguh laa plan nak ngadap laptop sambil update blog..
so setelah abis n setel sume mende, berhadapan laa aku ngn si laptop kesayangan nih..
sambil menggunekan sebelah tgn mengupdate blog.. (tgn kiri aku tetibe cedere lak td..Allah nak hapus dosa..sayang Allah)

hmm..mane nak mule ye..??
ok gini..
hariku (hari ni) dimulai ngn pergerakan secara 'langkah bersame2' ngn kengkawan lain ke gam'ah.. (huhu paham ke ayat pelik nih??)
sebabnye..??sebab aku arini dijadualkan utk menduduki exam oral biochemistry..
setelah written nye aku lalui ngn kadaan yg sungguh 'menyeronokkan' kelmarin..
jd mule lah perjalanan kitorg seawal 8 pg (awal ke??..exam patunye kol 8..huhu) menaiki satu mesin ciptaan manusia yg dikenali sbg cab/taxi..
sesampai je kat gam'ah kitorg teros menuju ke departmen of biochemistry cadangnye..
tp melihatkan byk lg student m'sia yg masih mengisi ruang2 kosong kat sebelah maktabah depan kuliah tibb kitorg pon teros meghala kaki ke situ..
setelah dirisik dan ditanye, exam mungkin start kol 9.30 pg n kitorg tau tuu.. (pasti ade slight changes..lumrah sini kot..huhu)
jd tgu la..
dekat kol 9 kott.., begerak la kitorg masuk ke kuliah tibb menuju dpartment of biochemistry..
kat situ aku tunggu ngn penuh kesabaran..
nombor aku x naik lagi kat papan tuh..
wah penantian mmg satu penyeksaan..
setelah (skemanye gune 'setelah' huhu) nombor aku naik, terus laa aku masuk g cari bilik interview yg aku kene masuk..
pusing punye pusing baru la aku jumpe bilik yg sebetulnye..
so bediri la aku kat depan pintu bilik tuh..
pergh mmg panas ngn kadaan lorong bilik tu yg kurang luas sebab yg paling ujung tambah plak lagi ngn student yg belom di'interview' memenuhkan ruang tuh, huh mmg panas..
aku pon lari laa kat tempat yg kurg org..
dapat gak laa aku benapas..
tp mmg laaa..tgu punye tgu punye tgu..
bam!!kol 10.45 kot baru aku masuk bilik 'interview' tuh..huhu..
tp credit pd department of biochemistry tawon nih..
kelambatan dorg sekrg2 nye x selambat dan selewat department lain..
n soalan written dorg tawon ni, fuh!!pergh!!mmg mantap!!
menunjukkan kekredibilitian n kedisiplinan dorg..
aku x tau plak kalo tawon2 sebelum ni camne..
tp tawon aku, mmg aku bg thumbs up la secare jujurnyr walopon itu memakan diri aku sendiri sebenarnye..huhu.. (sape soh aku x study betol2 kann..haa rasekann..)
so aku pon masuk bilik interview tuh..
yg x bley blaaa nye..partner yg masuk skali ngn aku kat bilik tuh..
korg tau nape..?? (bajet ade org bace blog aku..huhu..)
haa kalo aku letak pekataan yg kali ni da masuk 3 kali aku jadikan tajuk..,
maknenye mende yg same la yg belaku..
tp kali ni lain sikit..
bukan dr.2 yg aku kate yg jd examiner aku, tp sorg budak ni yg 'baek giler' aku kate (dulu laa..skg ade gak tp sikit heee..kite berubah slow2..huhu) , jd partner aku..
fuhh giler ahh..da la kat exam hall dok sebelah die..
mane x nombor giliran kitorg mmg sebelah2..
tp x laa aku sangke yg nak masuk bilik tu ngn die..
bedue je plak tuh..haduihhh..
sebab before nih time oral anatomy die partner ngn dak yg nombor gilirannye atas die..
tp kali ni lak dr. tu g mule ngn sorg..maksudnye org first yg di interview tu die interview sorg..
masuk yg kedue die buat pair..
jd yg kedue ng ketige, 4 ngn 5, n 6 (dak tuh) ngn 7 (aku) ..
mmg dalam hati besalah giler dowhhh..
(i wonder pasni sape lak laa yg aku kate aka kutuk jd partner/examiner aku..huhu..padan muke aku..sape suruh!)
mmg Allah tu Maha Besar..
balasan utk aku.. (satu teguran dari Nya..alhamdulillah..)
pastu lak boley plak dr. tu g kua jap tinggal aku ngn die je dalam tu..
bapak malu tahap gaban..ngn ape yg aku wat kat die dulu..walopon die x tau..
mmg..perghhhhhhhhhh..
tp alhamdulillah nak citer, oral aku bejalan ngn penuh kemudahan..
walaupon ade soalan yg x dpt dijawab tp alhamdulillah perjalanannye lancar menandekan kemudahan dan kesenangan yg di beri olehNya..
tu la kan aku da sebut td..
Allah tu Maha Besar..
Maha Adil..
Maha Esa..
Maha Pengasih lg Penyayang..
dan kebergantungan kite hanyelah pd Dia yg tiada sekutunye..

hmm nak dijadikan citer..
balik je umah, kawan aku ade citer kat aku pasal sorg senior ni.. (senior la kot)
time nak exam biochemistry written, senior ni jatuh sakit sepanjang panjang menuju tarikh keramat tuh..
pastu mlm sblm exam tu, housemate die lak sakit..
so kene la die anta housemate die tu g sepital..
kirenye nak kate kat sini die x study langsung laa sblm exam tu..
sian kat die..
esoknye, time exam tu..
die mmg nekad dan redha je..
dapat je ketas di terus tulis Basmalah kat atas then straight je tulis Sadaqallahul'azim kat bawah ketas..
tanpa ade sebarang jawapan kat paper tu..
jd korg igt ape yg die bakal dapat?? (huh perasan ade org bace blog aku)
fail la kann??tp...
bukan itu yg terjadi..
result kua die dapat jayid jiddan (tahap kedue tetinggi, sebelum cemerlang laa kirenye)
fuh!!cane la tu kann..
die sendiri pon bingung jadinye..
so die g la ty dr. yg tande ketas die..
tau dr. tu jawab pe?? (bajet lg..haishh..perasan!)
dr. tu kate die da benazar..first paper yg die dapat die akan teros kasi jayid jiddan..
tanpe mengire ape yg ditulis kat answer sheet tu..
salah ke betol ke,
betulis ke x betulis ke,
die mmg terus je bg jayid jiddan..
bayangkan..ketas kosong tanpe jawapan boley dapat jayid jiddan..
bukan kate maqbul dah (lulus cukup makan) ..
mmg kuase yg Maha Esa..
kalo Dia da kate 'kunfayakun' make jadilah sesuatu tu dgn kehendaknye..
mungkin jugak itu balasan Allah yg bg ujian kt senior aku tu yg kemudian di balas ngn kesabaran..
huhu..wallahu'alam..

kes aku pon kalo da Allah sebut 'kunfayakun' make jumpelah aku ngn budak tuh n alhamdulillah Allah bg kemudahan dalam menjalani sesi oral ngn dr. biochemistry..

till then, see ya next post (mcm ade org tenanti2 post aku..huhu..perasan!)

p/s as usual, mane ade karma kann..!!mesti korg ty nape aku letak istilah karma dalam post2 aku seakan akan aku pecaye pd karma..
sb tu aku counter balik ngn letak 'p/s' kat last post menyatakan aku langsung x pecaye pd karma..
tp nape aku gune pkataan tu??
well aku cume rase cool je pakai pekataan tu sb maksudnye lebih krg what u give, u get back kann..
so aku cume nak highlight kan, yg baik akn dibalas ngn yg baik..
n yg sebaliknye akan dapat sebaliknye..
definisi yg same yg ade pd 'karma' tp without the brahminn thing..atau bupatti thing..
ataupun kehidupan semule yg diberikan utk menebus dosa..
ape yg aku pecaye adelah ape yg kite pecaye as a musleem..
kite pasti akan dibangkitkan dan dihitung amalan kemudian menjalani kehidupan yg hakiki samade kat an nar (na'uzubillah) atau aj jannah (insyaAllah..amiin..)
sume nye pon ketentuan Ilahi..
redha ketentuan Ilahi..
wallahu'alam..

4 comments:

cZaRiNa said...

masha Allah...
ha tu la czarin dh ckp~~
kat Egypt ni mcm2 benda bley jd smuanya depends on niat kita...

samalah kita doa yg trbaik ekk...

=)

p/s: ape karma2 nih. dr hri tu x hbis2...boring ar~ kuikuikuikui

Naas Yusof said...

aminn..
ee kan da explain kat post tu..
nampak cam cool je..haha..
suke la nak letak gapo pong..!!
kikikiki...

cZaRiNa said...

gapodio????
=p

Naas Yusof said...

gapo gapo laaa wehh..