"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Wednesday, May 20, 2009

Masih Karmakah??

assalamualaikum pembuka bicara..
rasa nak ketawa bila tajuk dibaca..
kerana apa..??
peristiwa seakan sama dilalui buat kali kedua..
hahahahahahahhaaaaaaaaa...

hehe bukan ape..
hmm saje nak citer..
arini baru je aku lalui satu pengalaman baru..
iaitu exam oral anatomy..
hmm aritu exam pactical..
x naik kat blog nih sb letih nak taip laaa..
tp nanti diceritekan serbe sedikit yer..
diakhir post ni nanti.. (kalo ade yg nak dgr ler..hehe..perasan blog populer..hehe)
menceritakan pengalaman hari nih..perghhh..
mmg kurang seronok tp kalo itu yg terbaik dariNya, maka sewajarnye aku terime dgn hati yg redha dan terbuke..
hmm mcm mane bley bekait ngn tajuk lak..??
hmm..gini..
igt x citer dr. yg aku kate tp tetibe jadi examiner aku??
haa citer tu boley rujuk kat post aku tajuk 'Karma' kah?? ..
pkr seakan same berulang..
so moralnye jgn mengate cg korg okeyhh..
sb dorg tu cg..ape yg dorg bg adalah utk mendidik kite..
walau macam mane terok pon care penyampaiannye (astagfirullahal'azim..kutuk lagi ni..nad'uzubillah..jgn ikot yer..)

ok kali ni aku kene ngn dr. Essam lak..
huh..mmg bepoloh dahi hah, menjawab soalan td.. (peloh nervous+takut+cuak+segale2nye)
mane idak..soalannye sume aku cam jawab x jawab je..
aku pon x tau status jawapan aku bile aku jawab soalan die..
terjawabkah??atau tergantungkah??atau salahkah??atau betolkah??
aku pon sendiri x pasti..
semue jawapan yg aku bg berdasarkan info yg bercampur baur dlm otak aku.. (mix up..medley aku rase..huhu)
yg anterior aku jawab posterior..yg median aku jawab posterior..
yg aku pasti..level pencapaian aku hari ni sgt kureng..x membanggakan langsung..
tp cukuplah kalo itu yg terbaik utk aku (kene bersyukur dan redha ketentuanNya)

hmm camni..
pengalaman aku ngn dr. Essam bermule bile die yg bertanggungjawab utk bagi lecture pasal embryology first part kat aku ngn dak2 sekuliah yg lain..
tp malangnye aku kureng berminat ngn lecture die sb care dia bg, bg aku sgt 'romantik' dan 'mendayu-dayu'..
mmg x ley ngam laa ngan jiwe aku yg 'rock' ni kann..hahaha..
da la mcm tu pastu lak kuliah die mmg tetiap pagi.. (same cam dr. Adel nye citer)
aku pon ape la lagi..
sekali due mmg pegi..masuk tige pat lime nam..??
hmm hampeh..skip sokmo..
lecture kat ateh katil..
mmg terok giler ah..
kalo nak kire sume lecture embryology lepas tuh aku mmg jarang menjejakkan kaki ke dewan kuliah..
walopon da tukar lecturer sb mcm same je gaye nye.. (mmg 'romantik' ke hape guru emryology nih??astaghfirullahalazimmm..kutuk lagi..jgn ikot yer..amaran keras..)
jd tu lah..dah x g kelas die pastu die jd examiner aku lak..
yg paling malu die boley bg aku markah pass n little higher sket..
time tu mmg aku rase nak pelok die..
tp AWAS!! walopon die tu da mcm atok aku tp adab dan akhlak serte ihktilat kene jage..
cume Allah je tau betape bebungenye hati aku bile dgr die kate..
"ok..i give u pass but a little higher..the rest is depends on ur written.." (lebih kurang la bunyinye..lupe sudahhh..)
huh mmg depends kat doa dan tawakal aku kat Allah pasni pasal written aku..
mmg written pon kureng sb tu dr. Essam bg pass..
die nak tolong..thank you doc..
thanks a lot..

mm tu citer td..
mengimbau kenangan eh x..
mengimbau cerite mgu lepas time practical anatomy..
perghhhh..mmg hari tu letih giler tahap gaban ke 18 juta.. (ha amik ko!)
mane x..sepatutnye start kol 12..
so aku pon besiap nak gerak awal..
slalu nye kitorg gerak awal sejam supaye x cungap n x kelam kabut bile da kat gam'ah..
pon boley amik mase2 terakhir tok final n last revision..
so kitorg pon gerak la kua umah bile jam menunjukkan pukul 11 pg..
tp kua je umah, jln sampai kedai bawah umah tu, housemate aku dpt call (ke die yg call tah..aku x clear lak kat situ)..
kwn kitorg yg da sampai kat gam'ah kate start kol 1 lepas solat jumaat..
so kitorg berfikir samade nak g atau patah balik..
so keputusan yg kitorg amik ialah pergi ke gam'ah..
dalam keadaan confius gak tuh sb zohor masuk lebih kurang kol 12.55 tgh hari tp exam start kul 1 ptg..kan ke bingung aku dibuatnye..
then tgu la punye tgu sampai kul 1 ptg..
mmg logic la kalo belom start lg sb baru masuk waktu..
so dgn hati terbukenye kitorg menerime keadaan tuh..
time passing by..pukul 2 lebih kitorg masih belom masuk lagi muzium anatomy tuh..
pastu kitorg dipanggil masuk..aku x tau lah time tu kol bape..
da dalam muzium tuh kene tgu lagii..
ngn campur budak arab yg x padan ngn umur punye saiz..
aku yg paling besar dalam family aku pon tetibe rase kecik lak..huhu..
giler galah dorg nih..huhu..
dgn kesesakan nafas sb beratur berhimpit (agakla)..
mmg jenuh..sian kat kawan aku sorg nih..sampai kene amik satu or due (aku x pasti) puff dari inhaler die..da la pakai nikop..
tp bygkn die yg tinggi dari aku pon sesak, aku yg pendek ni lagi laa..
ngn dak2 laki yg menyakitkan hatinye..huh..sabor je ler..
aku paham time tu masing2 da berasap tgu lame..
masing2 nak masuk cepat nak balik cepat..
lepas je aku dari pintu yg menggugat kesabaran aku, aku masuk plak kat satu bahagian muzium nih..
kat situ aku duduk..tp penantian masih tetap dan terus berlaku..
giler byk student dalam tuh..
kat sini student die lebih teratur sb masing2 da diletakkan mengikut station yg dipilih.. (pilih ke?mcm main duduk je mane kosong..)
berbaris sambil duduk..
kejap2 kene gerak..fade up gak aku..tp x baik..kene sabar..
last n final destination..
actuall site for examination..
aku diletakkan kat satu station yg mempunyai 15 meja yg berbaris elok bersame ngn soalan2 yg aku kene jawab..
pade permulaan agak laju aku jawab sebab identify bones..
alhamdulillah aku ok sket..
appreciation to budak manchester yg berdue tuh merangkap my housemates..
pastu sampai kat jar..senak sikit laa..
sb jar mmg ssh skit nak identify, kdg2 x nampak, n dgn kadaan jar tu yg dah lame..
n satu lagi sebab, sebab aku x abih kaji pon sume 50 jar yg ade..gilerkan..hebat x hebat??huhu..
pastu sampai la kat part akhir skali..x-ray..
dgn bangge tanpa niat takbur atau riaknye aku ckp, alhamdulillah senang n aku boley jawab..
pastu aku balik..sampai umah sedar2 rupenye dah pukul 5.30 ptg..
perghhh..bayangkan betape lamenye aku kat gam'ah semate-mate nak duduki exam yg lebih kurang 20 minit je..
huh.. mmg dugaan..
sebab tu la letih..da mcm hari time aku kuliah haritu..mmg satu hari dlm seminggu tu aku akan ade kat gam'ah the whole day..from 8 to 6..
so mmg la da bese, jd letihnye pon mcm bese laa..
balik mmg relax sat borak2, main jap..pastu..boom ateh katil..hehe..
itulah citernye seharian aku kat gam'ah amik pekse practical anatomy..

harapnye written will be ok..
practical will help..
n oral, tanx dr. Essam..
lastly kebergantungan hanye pd die..
tawakkaltu annallah..
byk2kan doa..insyaAllah..
korg yg bace blog ni pon doa2 la utk aku ye..huhu..

p/s last kali of course there is no such thing as karma..
Allah da tentukan yg aku akan meet dr. Essam as my examiner..
pengajaran : jgn kutuk cg korg n slalu la buat baik ngn cg korg..
bukan buat baik ade makne..
tp sekadar nak keberkatan ilmu die dan keredhaan die dalam menyampaikan ilmu2Nya yg dorg ade..
wallahu'alam..

1 comment:

Raudhah said...

shillll!!!

sy nak doktor Essam! waaaaaa...doktor feveret tu..

pepun,redha je la kan..Alhamdulillah doktor yg sy dpt tu oke jerk..huhu