"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Friday, November 13, 2009

Renungan

assalamualaikum wbt..

usai makan malam td..terus aku ke dapur membersih sisa makanan di dalam pinggan..
sedang aku mencuci pinggan mangkuk yg berbaki, tibe2 aku tefikir akan sesuatu..
aku mule bermonolog..
"nape ye, org disekeliling yg aku perhati, yg neutral dan biase2 saje begitu relax..x perlu gusar ttg sesuatu..andai ujian dtg, dorg dgn mudah dapat menanganinye..terpancar ketenangan diwajah dorg.."
"berbeze dgn org yg bermati-matian cube sedaye upaye menaikkan martabat agama Allah.."
"bukan bermaksud dorg yg neutral ni x menegakkan agama Allah..malah itu jugalah juangan dorg.."
"tambahan latar belakang dorg juga bukan calang2..ade juga yg dari golongan hafiz dan hafizah.."

aku cube membanding dan membezakan dua kumpulan manusia ni..ade jugak terpikir untuk mengajukan pertanyaan pd yg lebih pakar sebagai mencari jawapan untuk persoalan aku..namun tibe2, satu idea muncul dalam kepale yg menerangkan keseluruhan jawapan..alhamdulillah,, insyaAllah ilham dari Allah sebagai jawapan pd persoalan aku..
aku bermonolog lagi..
"mane xbesar beza antara dua golongan ni..aku boleh simpulkan macam ni..'semakin bermati-matian sesorg itu menegakkan agama Allah, semakin kuat cabaran dan ujian yg dihadapi'.."

seseorg pernah berkata yg aku sendiri reka semula ayatnye "andai org yg perjuangkan kebaikkan itu bertahap ulama' contohnye..maka tentera dan kuncu2 yg dihantar juga perlulah setaraf"
"berbeze dgn aku dan beberape org sekeliling yg x seberape shj pengorbanannye ni.."
"jikalau setakat taraf biase2 maka ancaman yg diterime juga biase2 shj krn ia merupakan satu tahap atau level kesukaraan untuk disesatkan yg rendah dan x memerlukan tenaga yg byk untuk menundukkan serta menjatuhkan iman dorg.."
"berbeza dgn org yg tinggi ilmu dan pengharapan dorg pd Allah..ujian yg diterima pasti saje berat krn keteguhan iman dorg yg menyebabkan para makhluk ciptaan Allah yg ingkar ini bekerja keras dan bertungkus lumus.."

jadi x hairanlah kalo tgk org yg neutral itu lebih mudah menjage diri dgn Allah berbanding org yg meletakkan 100% pengharapan pd Allah disebabkan org yg bergantung harap sepenuhnye pd Allah ini merupakan ancaman terbesar kepada makhluk yg dilaknat Allah dan makhluk2 ciptaan Allah ini meletakkan golongan ini dalam pemerhatian dorg yg amat sgt diebabkan golongan neutral dan biase2 ni krg memberi ancaman..
wallahu'alam..

jadi aku kire begitulah pengakhiran kpd persoalan aku..bertepatan dgn kate rakan seperjuangan "..."

p/s semoge aku juga tergolong dalam golongan yg meletakkan sepenuh pengharapan pd Al-Khaliq..

No comments: