"manisnya sebuah PERHUBUNGAN akan terpancar daripada manisnya IMAN, bukan kerana aliran darah tetapi dipateri kerana ALLAH. mampu MEMAAFKAN keterlanjuran dan bersabar dengan kerenah insan. menegur dengan penuh kasih kerana tidak mahu terpisah di hari PEMBALASAN, berdoalah pada ALLAH agar mengikat tali ini seeratnya.."
-mku-

Saturday, May 7, 2011

Joyeux Anniversaire!

..in the name of Allah ar-Rahman ar-Rahim..

hey sissi (sis sis),
hope you'll doing fine..this year's 7th may couldn't be homed with you again to celebrate your born's day..a simple gift from me, tanda i was never forget about you..terimalah :


p/s retrieve your gift via email :)

umur was never create for us to waste. kenapa Allah cipta manusia berumur? sebab, kalau tanpa umur bermakna tanpa satu jangka, manusia takkan pernah cuba untuk manfaatkan kehidupannya. bilamana seseorang itu sedar bahawa hidupnya berumur atau punya satu jangka hayat maka dia akan cuba berbuat sesuatu untuk kehidupannya agar tak kosong. itu termasuk samada perkara bermanfaat mahupun tidak, kerana, manusia jika hanya sedar hidupnya punya jangka hayat tapi tak tahu tujuan sebenar dia dihidupkan maka dia hanya mensia-siakan kehidupannya. jadi manusia yang sedar dia punya jangka hayat dan tahu tujuannya dihidupkan, maka dialah sebaik-baik manusia yang dicintai Allah swt.

Allah berfirman :
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku" (qs at-tur : 56)

dan ibadah bukanlah bermaksud duduk ditikar sembahyang 24 jam seminggu atau ber'iktikaf di surau atau masjid tanpa peduli keadaan sekitar, tapi mengibadahkan setiap pekerjaan yang dilakukan dengan berniat melakukan sesuatu amalan atau pekerjaan semata-mata kerana Allah dan demi mengharapkan keredhaanNya. hatta study sendiri bagi seorang pelajar atau sebagainya dengan syarat sesuatu amalan atau pekerjaan itu tidak menyalahi syara'.

analogi :
bayangkan andai kita punya masa 7 jam sehari dalam seminggu untuk study. 7 x 7 = 49. 49 jam study dalam seminggu hanyalah satu pekerjaan yang sia-sia andai hanya kita niatkan demi kejayaan dunia semata-mata tapi ia berubah ibadah bilamana kita berniat kerana Allah dan demi meraih redhaNya. dan kitalah sebaik-baik hamba yang Allah sayangi insyaAllah. cuba bayangkan, 49 jam dalam seminggu itu kita beribadah melalui study! itu belum ditambah ibadah wajib dan sunat yang dilakukan. kalau bagi saya yang tak seberapa amalannya dan sering melakukan dosa-dosa ini, 49 jam beribadah pada Allah! sesuatu yang alhamdulillah. betapa pemurah dan pengasihnya Allah bilamana dia menghadiahkan kebaikan buat hambaNya yang sentiasa mengingatiNya. dan Allah tak memerlukan kita bahkan kitalah yang memerlukanNya.

maka, akhirul kalam, manfaatkanlah setiap detik hayat kehidupan mu wahai manusia yang sering alpa untuk mengingat Allah kerana sesungguhnya bilamana kamu mengingat Allah, maka Allah ingat padamu seperti firmannya :

"maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat padamu. bersukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku." (qs al-baqarah : 152)

wallahu'alam.

jari yang menaip lebih dekat dari mata yang membaca. mari sama-sama manfaatka usia kita!

dikesempatan ini juga ingin saya menyeru pada seluruh ummat islam di mana sahaja anda berada untuk sama-sama menyokong intifada ke-3 pada 15 may 2011 ini. moga ini menjadi sedikit amalan buat diri kita dan bukti wujudnya walau sekelumit iman dalam diri kita serta moga ianya menjadi titik tolak kejatuhan zionis dan kebangkitan daulah. takbir!!

p/s/s exceptional post

1 comment:

Syikin Sharipudin said...

Thanks for remembering..